روزی حضرت رسول بعد از نماز صبح ، شروع کردند به پرسیدن اینکه فلانی نیامده؟ چرا ؟ تک تک و با اسم ...

وقتی که فهمیدند عده ای در منزل هستند و به نماز جماعت حاضر نشده اند ، فرمودند: 

اما انه لیس من صلاه اثقل علی المنافقین من هذه الصلاه و صلاه العشاء الآخره ، و لو علموا الفضل الذی فیهما لأتوهما و لو حبوا

بدانید که هیچ نمازی برای منافق، سنگین تر از نماز صبح و عشاء نیست. اگر مردم می دانستند فضیلت این دو نماز را ، خود را به آن می رساندند ، هر چند مجبور می بودند که روی دست ها و یا زانوان و یا روی شکم خودشان را بکشانند. 


در روایتی دیگر امام صادق می فرمایند : 

من صلی الغداه و العشاء الآخره فی جماعه فهو فی ذمه الله عزوجل، و من ظلمه فانما یظلم الله ، و من حقره فانما یحقر الله عزوجل. 

هر کس نماز صبح و عشاء را به جماعت بخواند، در ذمه و امان خدا قرار می گیرد. هر کس به او ظلم کند ، به خدا ظلم کرده و هر کس او را کوچک شمارد ، خدا را کوچک شمرده است. 


نکات قابل تامل: 

1. دلیل سنگینی بیش از حد نماز صبح! (اثقل علی المنافقین)

2. حفظ احترام و بزرگی نمازگزاران مسجدی (من ظلمه فانما یظلم الله و من حقره فانما یحقر الله) 

3. شما بفرمایید... نظر! 



کپی بدون ذکر منبع شرعا حرام است : @habibekhoda