قیمت واقعی انسان / حکمت 81 نهج البلاغه

هر چیزی یه ثمنی داره و یه قیمتی...

ثمن، اون چیزیه که طرفین معامله برای کالا میذارن چه بالاتر از قیمت و ارزشی واقعی باشه چه پایین تر اما قیمت، اون چیزیه واقعیت ارزش اون کالاست.

(مثلا قیمت فلان ماشین تو بازار، 10 میلیون هست، حالا ممکنه دو نفر سر 15 میلیون توافق کنن ممکنه سر 10 تومن و ممکنه سر 5 تومن ! حتی شاید رایگان!!)

 

خداوند متعال یک ثمنی برای انسان قرار داد که دیه ما باشه. اما هر انسانی یک قیمتی داره، که ارزش واقعی او باشه؛

قیمت ما چه قدره؟

امیرالمومنین فرمود: قیمه کل امریء ما یحسنه قیمت هر کس، به کار های خوب و مفیدی هست که میکنه.

چه قدر به درد مردم میخورم؟!!

چه قدر به درد اسلام میخورم؟

چه قدر به کار امام زمان میام؟

چه قدر برای نظام اسلامی تلاش کردم؟

چه قدر گره باز کردم؟

چه قدر غم برطرف کردم؟!

چه قدر سفره های خالی فقرا رو پر کردم؟!

 

قیمت انسان نه به علمه، نه به جایگاه اجتماعی، نه به ثمن هایی که انسان های دیگه روش میذارن؛ قیمت واقعی انسان میزان مفید بودنشه!

 

پی نوشت: منهاج البراعه آیت الله خوئی، در شرح نهجل البلاغه، ذیل حکمت ۸۱:

قیمة کلّ‌ شیء باعتبار ما یترتّب علیه من الفوائد و الاثار المرغوبة عند اللّٰه أو عند خلقه

قیمت هر چیز، به اعتبار فوائد و آثاری است که نزد خداوند متعال یا خلق او ارزشمند است.